Wilm Johann Michael

Wilm Johann Michael

Wilm, Johann Michael (1856 – 1963)

 

The Munich goldsmith is credited with the rediscovery of Etruscan granulation techniques. His jewellery portrays antique motifs as well scenes heavily influenced by traditional depictions of Bavarian life.

 

 

Born in 1956, Johann Michael Wilm apprentices at his father’s workshop. His journeyman years are spent with various masters in Kitzbühel, Bad Tölz and Patenkirchen. In the years 1908 to 1910 he works as a jewellery fitter and studies drawing at the Academy of Fine Arts in Hanau. From 1910 to 1912 he spends time in New York and after his return to Germany he receives his master’s diploma in Berlin and manages the workshop of his younger brother Joseph Wilm, who has a lectureship at the arts and crafts school until World War I starts in 1914.
After the war in 1919 Johann first opens his own workshop in Munich. Under the influence of Marc Rosenberg’s book on the technique and history of goldsmithing, he starts researching about the secret of Etruscan granulation. Between 1920 and 1922 the first pieces designed after antique models are manufactured and the revival of this long lost art of soldering tiny gold granular to a gold surface is successful.
These artefacts are enthusiastically recognized by both experts and clients. Typical for Wilm’s work are the little stories related to the customer, told in pictures made of these fine granulated gold balls.
From the mid 1920s he also starts working in cloisonné enamel based on antique Byzantine examples. Between 1950 and 1960, at the peak of his achievements and together with his sons, he is assigned to restore the Limburger Dome treasure.
Besides granulation, typical techniques of his art work includes masque motifs in the 1930s and jewellery with his leafage technique of filigree leafs in various forms and with vines with grapes, ornate with diamonds, pearls and other precious stones. This becomes his trademark.
A quote from the master himself: “When I make a pendant or a ring, I don’t think so much about the woman who will wear this piece but about my hope that her heart will long for it. Gold and precious stones are the imperishable and everlasting material of this world. And if in a thousand years one will start to excavate our époque, then hopefully one won’t just find just pieces of old sewing machines and electric cookers, but also a few pieces of jewellery. Because these jewels should mirror our world – that even the birth pangs of industrialization could not extrude or even extinguish the desire for beauty and the love for jewels and aesthetic forms.”

Wilm, Johann Michael 1856 – 1963
 

Die Wiederentdeckung der etruskischen Granulationstechnik geht auf den Münchner Goldschmied zurück.
Sein Schmuck zeigt antike Motive, aber auch aus der bayerischen Heimat entlehnte genrehafte Szenen.

 
 

Johann Michael geht bei seinem Vater Joseph Wilm, einem Goldschmied, in die Lehre und absolviert die Gesellenzeit bei verschiedenen Meistern in Kitzbühel, Bad Tölz und Partenkirchen. In den Jahren 1908 bis 1910 arbeitet er als Juwelenmonteur und studiert nebenbei an der staatlichen Zeichenakademie Hanau. Von 1910 bis 1912 lebt er in New York, bis zum Ausbruch des Ersten Weltkriegs 1914, in Berlin, wo er seine Meisterprüfung ablegt. Er leitet die Werkstätte seines jüngeren Bruders Josef Wilm (1880 – 1924), der ein bekannter Art-Déco-Goldschmied ist. 1919 gründet Johann Michel Wilm eine eigene Werkstatt in München. Angeregt durch das 1918 erschienene Buch von Marc Rosenberg zur Technischen Grundlage der Geschichte der Goldschmiedekunst, macht er Anfang der 1920er Jahre erste Versuche, dem Geheimnis der etruskischen Granulationstechnik auf die Spur zu kommen. Zwischen 1920 und 1922 entstehen erste Arbeiten in dieser Technik nach antiken Vorbildern, bei der feinste Goldkügelchen auf glattem Goldgrund aufgebracht und verschweisst werden. Die Arbeiten rufen in der Fachwelt und bei Kunden große Begeisterung hervor. Immer mehr kommt er zu einem eigenen Stil mit friesartig aufgereihten Tierdarstellungen oder figürlichen Szenen, eingebunden in Landschaftsdarstellungen und bisweilen mit Text versehen, die typisch für Wilms Granulationsarbeiten sind. Ab Mitte der 1920er Jahre fertigt er neben der Granulation, auch erste Arbeiten in byzantinischer Zellenschmelz-Emaille-Technik. Es entstehen Entwürfe mit Masken-Motive in den 1930er. Besonders sein Schmuck in „Laubwerk“-Technik mit filigranen Blättchen und Reben, verziert mit Brillanten, Perlen und anderen Edelsteinen, werde zu seinem Markenzeichen. 1942 publiziert Henri Nannen ein Buch über Wilms Werk. Zwischen 1950 und 1960 widmet er sich der sakralen Goldschmiedekunst und übernimmt gemeinsam mit seinen Söhnen die Restaurierung des Limburger Domschatzes. 1955 ehrt ihn das Münchner Lenbachhaus mit einer Einzelausstellung.