Feuillatre Eugène

Feuillatre Eugène

Feuillâtre, Eugène (1870 – 1916)

 

Feuillâtre is one of the talented personalities who helped make enamel art highly respected in France around 1900. His colour gradations and effects are masterful.

 

 

Despite his short life, Eugéne Feuillatre is considered one of the most gifted enamel artists of his time. Born in 1879, Eugéne apprentices as an enameller with Etienne Tourette and later manages René Lalique’s enamel workshop.
Feuillatre opens his own studio in 1897. By 1900 the journal “Art et Decoration” noted that Feuillatre had mastered complicated enamelling techniques such as plique a jour, where enamel is applied in cells and light can shine through the finished piece.
(This is different from other forms of enamelling in that there is no base plate supporting it underneath).
His skill set also included cloisonné and the ability to set little silver leaves in a glass-melt, giving an iridescent effect.
However, he distinguished himself from his contemporaries by specializing in the complicated technique of enamelling on silver to give the surface a pearly shimmering effect.
He joins the Belgian association Libre Estétique and the Société des Artistes Français with whom he exhibits until 1910. Feuillatre frequently exhibits his work at the Paris Salon and takes part in numerous exhibitions, including the Parisian Universal Exhibition in 1900, where he is awarded with a gold medal. He also becomes known for the water theme used in many of his works, including his Ophelia vase exhibited at the Universal Exhibition. In many of these designs he uses his shimmering enamelled silver
to depict water.
At the young age of 46, Eugéne Feuillatre dies in 1916.

Feuillâtre, Eugène 1870 – 1916

 

Einer jener begabten Persönlichkeiten, die der Emailkunst in Frankreich um 1900 zu größtem Ansehen verhilft, ist Feuillâtre, dessen Farbabstufungen und Effekte meisterhaft sind.

 

 

Feuillâtre lernt bei Louis Houillon und arbeitet eng mit dem Emailleur Etienne Tourette zusammen. 1890 leitet er die Emaillierwerkstatt von Lalique und experimentiert ab 1893 mit Email auf Silber und Platin,bevor er 1897 seine eigene Werkstatt gründet. Er verwendet mehrere Emailtechniken gleichzeitig: Émail en Ronde Bosse, Cloisonné und Plique-à-Jour. Feuillâtre vervollkommnet die Techniken und erzielt wundervolle Farbabstufungen. 1899 wird er Mitglied der Société des Artist Francais und stellt seine Werke zusammen mit Lalique und Fouquet in Brüssel und London aus. Auf der Großen Pariser Weltausstellung gewinnt er 1900 eine Goldmedaille. In der Zeitschrift „Art et Decoration“ erscheint ein Artikel, über seine meisterhafte Emaillierkunst. Bei der Plique à jour-Technik wird transparentes Email in Zellen eingeschmolzen, so dass Licht durch das fertige Objekt durchscheinen kann. Anders als bei den anderen Emailtechniken fehlt hier eine Grundplatte. Bei Cloisonné-Email (Zellenschmelz) werden kleine Silberplättchen in den Glasschmelz eingebracht und zaubern ein irisierendes Schimmern der Oberfläche. Kompliziert ist die Technik des Emaillierens auf Silber, bei der ein milchig Perl-schimmender-Effekt in der Oberfläche entsteht. Besondere Beachtung erfahren Feuillâtres Darstellungen von Wasser auf seinen Objekten, darunter auch Vasen und Kästchen, für die er 1900 ausgezeichnet wird und die er bis 1910 zahlreich herstellt. Zu Beginn des Ersten Weltkrieges, 1914, wird Feuillâtre in die Armee eingezogen und stirbt 1916 mit nur 46 Jahren.