Gaillard Lucien
Gaillard, Lucien (1861-1933)
Gaillard, a French goldsmith and jeweller, is well known for his Art Nouveau jewellery with Japanese motifs and formed/machined metal surfaces.
Amédée Gaillard founds a company in 1840 that specialises in gold-plated copper jewellery. In 1860, son Ernest takes over the company and begins to produce silver jewellery. In 1869 he begins working with the niello technique, which originates from Russian, German and Austrian folklore jewellery. He makes his first attempts at inlaid work in a Japanese style. Lucien joins the company as an apprentice in 1878, working intensively with Japanese metalworking techniques. At the World Expo in Paris in 1889, Ernest receives a gold medal for his innovative engraving techniques and is admitted into the Legion of Honour. Lucien takes over the company in 1892. His pieces are influenced strongly by Japanese artworks and techniques. He experiments with enamel, niello and patina techniques. He is awarded the Grand Prix for jewellery and jewels in 1900. A new source of inspiration for him is the jewellery of René Lalique. Among his highly expressive Art Nouveau pieces are insects, flowers and trees. He employs Japanese craftspeople in his workshop. The characteristic pieces, designed together with the Parisian goldsmiths, impress with their organic materials, such as horn, lacquer and ivory. Gold and silver are patinated and adorned with enamel and engravings. Around 1904 Gaillard also crafts objects such as vases, walking sticks and hair combs. Beginning in 1910 Gaillard expands his production to include glass. Among other objects, he designs perfume bottles. Lucien dies in 1933.
Gaillard, Lucien 1861 -1933
Weithin bekannt ist der französische Goldschmied und Juwelier Gaillard für seinen Art Noveau-Schmuck mit japanischen Motiven und bearbeiteten Metalloberflächen.
1840 gründet Amédée Gaillard eine Firma, die auf vergoldeten Kupferschmuck spezialisiert ist.
1860 übernimmt Sohn Ernest die Firma und produziert Silberschmuck.
Seit 1869 arbeitet er in der Niello-Technik, die von russischem, deutschem und österreichischen Folkloreschmuck herrührt.
Er unternimmt erste Versuche mit Einlagen im Japanischen Stil. Lucien kommt 1878 als Lehrling in die Firma und beschäftigt sich intensiv mit Japanischen Metalltechniken.
Auf der Pariser Weltausstellung 1889 erhält Ernest für seine innovativen Gravurtechniken die Goldmedaille und wird in die Ehrenlegion aufgenommen.
1892 übernimmt Lucien die Firma. Seine Arbeiten sind stark von japanischen Kunstwerken und -techniken beeinflusst.
Er experimentiert mit Emaille, Niello und Patinierungstechniken.
Der Grand Prix für Schmuck und Juwelen geht 1900 an ihn. Eine neue Inspirationsquelle ist für ihn nun Schmuck von René Lalique.
Unter seinen ausdrucksstarken Art Nouveau–Schmuckstücken finden sich Insekten, Blumen und Bäume.
In der Werkstatt beschäftigt er japanische Handwerker.
Die charakteristischen Stücke, die sie zusammen mit den Pariser Goldschmieden entwerfen, bestechen durch verwendete organische Materialien wie Horn, Lack oder Elfenbein. Gold oder Silber wird patiniert und mit Emaille und Gravuren verziert.
Um 1904 fertigt Gaillard auch kunstgewerbliche Objekte wie Vasen, Spazierstöcke, Haarkämme.
Ab 1910 weitet Gaillard seine Produktion auf Glas aus. Er entwirft unter anderem Parfümflakons.
Lucien stirbt 1933.