Ashbee Charles Robert

Ashbee Charles Robert

Ashbee, Charles Robert (1863 – 1942)

An architect, artisan, goldsmith and jewellery designer, Ashbee is one of the most influential promoters of the Art Nouveau style in England.

 

Ashbee belongs to a wealthy London family and studies architecture from 1882 to 1885. During the course of his studies, he develops an interest in jewellery and becomes part of the Arts and Crafts movement. In 1888, together with the guild from London, he sets up an educational workshop for craftspeople, which served until 1895. Jewellery and other metal- and silverwork are created by the Guild of Handicraft. The guild stamps its own London label onto its work until such time as they move to Glouchester in 1902. Their works, which in many cases are Ashbee’s own designs, are presented at the exhibition fromthe Sezession  in Vienna in 1900. In 1912, Ashbee publishes Silverware and Jewellry, a collection of all of his jewellery and ornament designs. Among his favourite motifs is the peacock, second only to flowers. His influence on the development of Jugendstil jewellery is particularly important in England. Until 1896, he marked his works with CRA. After 1898 he used the mark GOH Ltd.

 

Ashbee, Charles Robert 1863 – 1942
Der Architekt, Kunsthandwerker, Goldschmied und Schmuckdesigner Ashbee ist einer der wichtigsten Förderer des Art Nouveau Stils in England.

Ashbee entstammt einer wohlhabenden Londoner Familie und studiert 1882 bis 1885 Architektur. Schon während des Studiums interessiert er sich für Schmuck und schließt sich der Arts and Crafts Bewegung an. 1888 gründet er eine Schulwerkstatt für Handwerker, zusammen mit der Handwerkerzunft in London, die bis 1895 besteht. In der Guild of Handicraft entstehen Schmuck, Metall- und Silberarbeiten. Bis 1902 stempelt die Gilde mit eigener Londoner Marke, bis sie nach Glouchester umzieht. Ihre Arbeiten, die oft nach Entwürfen Ashbees entstehen, präsentiert sie 1900 auf der Wiener Sezessions-Ausstellung. 1912 publiziert Ashbee „Silverware and Jewellery“, eine Zusammenfassung all seiner Schmuck- und Ornamentdesigns. Eines seiner beliebtesten Motive ist, neben Blumen, der Pfau. In England ist sein Einfluss wichtig für die Entwicklung von Jugendstil-Schmuck. Bis 1896 markt er seine Werke mit CRA, nach 1898 GOH Ltd.