Brandt Paul-Emile

Brandt Paul-Emile

Brandt, Paul-Emile (1883 – 1952)

The Swiss jewellery artist Paul Brandt is known for his geometric Art Déco pieces with diagonal stripes or zigzags in white gold and platinum.

 

Brandt studies jewellery design, painting, sculpture, engraving and enamelling in Paris with Chaplain and Allard. From 1906 to 1911 he goes out on his own to create pieces in the Art Nouveau style. Immediately following the first exhibition in 1906, which displays works heavily influenced by the Jugendstil style, the Musée des Artes Décoratifs in Paris acquires several pieces. In 1921 Brandt experiments with engraved stones. He participates in the World Expo in 1925, presenting modest pieces of Art Déco jewellery in circular, square, and triangular forms. For the geometrically clear forms, he uses brilliants, stepped radial settings, calibrated sapphires, enamel and lacquer. He personally creates numerous lacquered cigarette cases with circular decoration. In 1927, Brandt commissions the architect Eric Bagge to design his window dressings, in order to present his jewels in the most impressive manner. Like Jean Després and Raymond Templier, Brandt experiments with light and surface effects, such as with lapis lazuli, lacquers, rock crystal, and diamonds. He uses round pearls as a contrast to standard lapis forms. In 1930 and 1931, he creates rings, pendants, and bracelets with geometric forms and combines them with reliefs. He prefers to design monochromatic jewellery in white gold and platinum; diamonds stand in contrast to onyx or black enamel. His final exhibition in the Salon is in 1936. Brandt dies in Paris in 1952.

Brandt, Paul-Emile 1883 – 1952

Der Schweizer Goldschmied und Juwelierkünstler Paul Brandt ist bekannt für seinen geometrischen Art Déco Schmuck mit diagonalen Streifen oder Zickzackmotiven in Weißgold und Platin.

Brandt studiert in Paris bei Chaplain und Allard Schmuckdesign, Malerei, Bildhauerei, Gravieren und Emaillieren.1906 -1911 macht er sich selbstständig und schafft Schmuckstücke im Art Nouveau Stil. Von diesen stark am Jugendstil orientierten Arbeiten erwirbt das Musée des Artes Décoratifs in Paris gleich nach der ersten Ausstellung 1906 einige Stücke. 1921 experimentiert Brandt mit gravierten Steinen. 1925 nimmt er an der Weltausstellung teil und präsentiert zurückhaltende Art Déco Schmuckstücke in Kreis-, Quadrat- und Dreieckformen. Für die geometrisch klaren Formen verwendet er Brillianten, getreppte, strahlenförmige Fassungen, kalibrierte Saphire, Email und Lack. Zahlreiche Zigarettenetuis in Lack mit kreisförmigem Dekor entstehen aus seiner Hand. 1927 beauftragt Brandt den Architekten Eric Bagge seine Schaufensterdekoration zu entwerfen, um seine Juwelen bestmöglichst zu präsentieren.Wie Jean Després und Raymond Templier, experimentiert Brandt mit Licht- und Oberflächeneffekten etwa bei Lapislazuli, Lacken, Bergkristall und Diamanten. Er verwendet runde Perlen als Kontrast zu regulären Lapisformen. 1930 – 31 kreiert er Ringe, Anhänger und Armreifen mit geometrischen Formen und kombiniert sie mit Reliefs. Er gestaltet eher monochromen Schmuck in Weißgold und Platin, Diamanten stehen im Kontrast zu Onyx oder schwarzem Email. 1936 stellt er letztmals im Salon aus. 1952 stirbt Brandt in Paris.