Dunand Jean

Dunand Jean

Dunand, Jean (1872-1942)

The Swiss gold and silversmith, sculptor and furniture designer is famous for his Art Déco jewellery pieces employing a special lacquer technique.

 

Before going to Paris, Dunand studies in the 1890s at the École des Art Industriels in Geneva. He participates in the 1900 World Expo and opens his first studio in 1903. After studying sculpture, he dedicates himself to Japanese lacquer techniques, starting in 1912. In 1919 he sets up his own lacquer workshop with 100 employees. In the mid 1920s, he creates geometrically formed gold wrist-bands(manchettes), simple chokers, jewellery for the ear and belts with zigzag bands in black and red lacquer. The carpet effect is reminiscent of antique Egyptian works. He fashions his jewellery from wood as well as metal, whereby silver and lacquer remain his preferred materials. Like Jean Desprès, he experiments with eggshell incrustations. His interest lies in the applied arts generally. In 1932, the French government commissions him, together with René Lalique and Jean Dupas, to design salon interiors for the luxury liner Normandie.

 

 

Dunand, Jean 1872 – 1942

Berühmt ist der Schweizer Gold-und Silberschmied, Bildhauer und Möbeldesigner für seine mit Lacktechnik bearbeiteten Art-Déco Schmuckstücke.

 

Bevor Dunand nach Paris geht, studiert er in den 90er Jahren an der École des Art Industriels in Genf. 1900 nimmt er an der Pariser Weltausstellung teil und eröffnet 1903 sein erstes Atelier. Nach einer Bildhauerausbildung widmet er sich ab 1912 der japanischen Lacktechnik. 1919 gründet er eine eigene Lackwerkstatt mit 100 Mitarbeitern. Mitte der 20er Jahre entstehen geometrisch geformte goldene Manschettenarmreife, schlichte Halsreifen, Ohrschmuck und Gürtel mit Zickzackbändern in schwarzem und rotem Lack.
Dieser Teppicheffekt erinnert an antike ägyptische Arbeiten. Seinen Schmuck fertigt er aus Holz wie auch aus Metall, wobei Silber und Lack seine beliebtesten Materialien bleiben. Wie Jean Desprès experimentiert er mit Eierschalen-Inkrustrationen. Sein Interesse gilt dem Kunstgewerbe allgemein. Zusammen mit René Lalique und Jean Dupas entwirft er im Auftrag der französischen Regierung 1932 die Innenausstattung für Salons des Luxusdampfers Normandie.